maanantai 9. heinäkuuta 2018

Kroatian matka osa 5

Vähän on viipynyt tämän viidennen ja samalla viimeisen osan tekeminen Kroatian matkasta. Kesäiset päivät kuluvat kovin nopeasti. Aamuisin suuria suunnitelmia päivän varalle ja yhtäkkiä onkin nukkumaanmenon aika ja monet suunnitelmat jäivätkin edelleen suunnitelmiksi...ehkäpä huomenna sitten.
Mutta nyt asiaan, teimme päiväretken Montenegron puolelle. Ammattitaitoisesta ja paljon kokemusta omaavasta oppaastamme johtuen, selvisimme Kroatian ja Montenegron rajamuodollisuuksista menomatkalla n. tunnissa ja paluumatkalla taisi mennä vaan vartti. Sitä rajaa ei niin vaan ylitetä. Passeja tarkistetaan ja skannataan ja ties mitä selvitellään. Onneksi lähdimme aikaisin aamulla liikkeelle, muuten olisimme joutuneet olemaan bussissa raja-asemalla ehkä tuntikausia. Meidän bussin taakse kertyi vartissa 7 bussia ja jos jokaisen kanssa se tunti menee niin siinähän päivä tuhertuu. No meitä onnisti!
Maisemat eivät tietystikään juurikaan muuttuneet vaikka raja ylitettiin, samat upeat maisemat jatkuivat. Kiersimme kauniin Kotorin lahden, joka on suurin eurooppalainen vuono (28 km).

Jo matkalla näimme kaukaa kohteemme Our Lady of the Rocks-kappelin, joka sijaitsi pienessä saaressa  jylhien vuorten syleilyssä Perastin kaupungin edustalla
Vene kuljetti meidät saarelle, jossa Our Lady of the Rocks eli Kallion Madonnan kappeli sijaitsi
Saarta lähestyessämmä näkyi hyvin myös tämä alue. Kun vuorenrinne on talojen rakentamiseen liian jyrkkä niin eikun kaivinkoneet tekemään paikkaa taloille. Venäläiset ovat tämän alueen rakentaneet
Kallion Madonnan temppeli oli kaunis ja jollainlailla hyvin rauhoittava

Puutteellinen valaistus ja turistien paljous pienehköissä tiloissa vaikeutti kuvaamista, mutta joitain tuli kuitenkin napsittua. Verkkokalvoille tallensin kaiken mahdollisen.Matka jatkui Kotorin kaupunkiin, jonka vanha kaupunki kuuluu Unescon Maailmanperintöluetteloon. Kotoria kutsutaan myös Montenegron helmeksi ja kyllähän se eräänlainen helmi onkin. Siellä olisi viihtynyt kyllä vähän pidempäänkin.
Pyhän Tryphonin katedraali oli yksi kaupungin mielenkiintoisimmista paikoista

Maisemissa matkalla takaisin Dubrovnikiin ei ollut valittamista

Kotiinlähtöpäiväkin oli vielä hyvin antoisa kun lento oli vasta illalla. Matkalla Splitin kentälle käytiin vielä useassakin kohteessa, tässä pari kuvaa Cavtatin viehättävästä pikkukaupungista

Vielä muutama herkullinen ruoka-annos reissulta. Pääsääntöisesti ruoka oli tosi hyvää ja kauniisti lautaselle aseteltua ja se tarjoiltiin hyvän ja iloisen palvelun kera.

Ja tottakai kissoja! Niitä ei niin paljon kujilla kulkenut kuin esim. Turkissa ja Rhodoksella. Kaikki näkevämme olivat hyväkuntoisia ja niille oli järjestetty ruokapaikkoja

Tämä kisu odotteli pikkukaupan edustalla ja tytär ja vävypoika ostivat kisulle aterian

Monta asiaa jäi tässä matkakertomuksessa kertomatta, monta kuvaa julkaisematta, mutta jotain halusin tänne yhteiseksi iloksi julkaista. Itselle näiden matkakertomusten anti on se, että saan asiat järjesteltyä omassa mielessäni ja niistä jää dokumenttia, johon voin itsekin halutessani palata fiilistelemään.
Aikanaan bussi saapui Splitin lentokentälle ja oli lähtöitkujen aika. Upea Kroatian rannikko oli nähty ja koettu. Voin lämpimästi suositella kaikille matkakohteeksi. Kiertomatka on tavallaan rankka, mutta sen anti on todella iso. Meidän reissumme matkanjärjestäjä oli Ikaalisten Matkatoimisto.
Viimeinen kahvikupillinen lentokentällä ja matka kotiin oli valmiina alkamaan.

Olen aina sanonut, että hyvältä reissulta on hyvä palata kotiin. Niin myös nyt.
Suosittelen Kroatiaa matkakohteena, jos haluaa nähdä upeita maisemia, tutustua historiallisiin kohteisiin, syödä hyvin ja saada hyvää palvelua ystävällisiltä ihmisiltä.
Lämpimät kiitokset kivalle matkaseuralle sekä tosi hyvälle oppaalle Eva Hibaylle. Kiitos teille lukijat, jotka olette seuranneet näitä sepustuksiani.

Aurinkoista heinäkuun viikkoa!

1. Kauniita kuvia, kauniita maisemia jälleen :)

2. Teillä on kyllä ollut niin huippu-upea reissu♥ Ihania kuvia, kiva on ollut olla kuvin matkassa mukana:) ja nuo kaikki herkut..voi nam nam! Tuo Kroatia näyttää kyllä sellaiselta paikalta, että siellä olisi kiva päästä itsekkin joskus käymään:) Kauniita kesäpäiviä♥

3. Aivan houkuttelevasti välittyy kuvien kautta nuo kauniit maisemat ja tunnelmat. Kiitos, että saimme olla mukana matkallasi.

4. Kauniita maisemia ja hienoja kuvia :)

5. Upeat kuvat upealta reissulta! Minunkin Kroatia-postauksistani taitaa tulla aika moniosainen sarja. Kiva lukea sinun kokemuksistasi!

6. Varmasti on ollut upea matka. Sen voi jo nähdä ja aistia näistä upeista kuvistakin. Aurinkoista sunnuntaita!!!

Kiitos kommentistasi, se ilahduttaa!