Tällaisella pallolla lennettiin
ja tässä vähän tietoja pallosta www.kuumailmapallo.com sivuilta
OH-JSO "Better Balloons 2"
Lindstrand LBL 210A Valmistettu v. 2005, Oswestry, Englanti, Lindstrand Hot-Air Balloons Ltd. Pallon kori on jaettu kolmeen osastoon, yksi polttoaineita, tekniikkaa ja pilottia varten ja kaksi 10:lle matkustajalle.
Tilavuus | 5950 m³ |
Omapaino (ilman polttoainetta) | 530 kg |
Polttoaineen määrä startissa | 120 kg |
Matkustajapaikkoja | 10 |
Suurin sallittu lentoonlähtöpaino | 1890 kg |
Pallon yläosa | 90 g/m² Nylon |
Pallon alaosa | 60 g/m² Nylon |
Kankaat lähinnä poltinta | Nomex |
Valmistuksessa käytetyn kankaan määrä | 2000 m² |
Maanantaina 10.7. ajelimme Raumalta Turkuun, jossa tapaaminen oli Tuomiokirkontorilla. Lennolle lähtijöitä oli kahdeksan.
Pilottina toimiva Petteri Rättö (oik.) ja maapalveluja hoitava Markku Saari toivottivat lennolle lähtijät tervetulleiksi
Heidän pikkubussillaan ajeltiin Luolavuorelle, joka oli valittu tämänkertaisen lennon lähtöpaikaksi.
Siellä alettiin purkaa peräkärryn sisältöä ja valmistelut lennolle alkoivat. Kaikilla oli mahdollisuus osallistua hommiin ja kyllä siinä ajoittain kaikki käsiparit olivatkin erittäin tarpeellisia.
Kaikki tarvittava alkaa olla nurmikolle nostettuna: vasemmalla säkissä pallo, siitä oikealle poltin, edessä moottori ja kori (rottinkia ja lattia vaneria)
Seuraavaksi laitteiden asentaminen paikoilleen
Pilotti kertoi meille lennon vaiheista ja miten missäkin tilanteessa toimitaan, jotta kaikki sujuu mallikkaasti ja turvallisesti.
Koriin nousua ja sieltä poistumista jokainen harjoitteli, koska siinä vaiheessa kun pallo on lähtövalmiina, ei ole aikaa töpeksiä vaan kaikki nousevat koriin mahdollisimman nopeasti.
Tässä meikäläisen tyylinäyte koriin nousemisesta
Seuraavaksi purettiin pallo säkistä ja levitettiin se erilaisten vaiheiden kautta nurmikolle
Jo tässä vaiheessa jokainen oli yllättynyt pallon koosta ja yllätys vaan kasvoi sitä mukaa kun pallo täyttyi
Tässä vaiheessa pallon sisänäkymä oli tällainen
Pallon toisessa päässä muutama ihminen teki hommia ja sivukuva alkoi olla jo pallomainen
Tässä vähän mittakaavaa pallon koosta
Pallo alkaa olla lähes valmiina. Vielä tiukasti pidetään porukalla kiinni narusta
Saimme kukin vuorollamme komennon irroittaa narusta ja kiirehtiä hakemaan reppumme tms autosta ja nopeasti kiipeämään koriin.
Minä irroitin viimeisenä ennen maapalvelumies Markkua ja kun puolijuoksua kiirehdin autolle niin Markku (köysi oli kiinnitettynä hänen vyötärölleen) joutui tuulenpuuskan vuoksi vähän vaikeuksiin ja raahautui selällään pitkin nurmikkoa. Pallo ei ole tuossa vaiheessa mikään helposti hallittava, mutta hyvin hän tilanteen kuitenkin selvitti. Siinä juostessani ehdin nappaamaan pari kuvaa tilanteesta
Hektiset hetket ja kun pilotti Petteri ja kaikki kahdeksan matkustajaa olivat korissa niin samantien jo oltiinkin ilmassa ja maapalvelut hoiteleva Markku valmistautui hakemaan meidät kun laskeudumme noin tunnin kuluttua jonnekin, vain tuuli tietää minne.
Hei, me lennetään!
Nyt vetäsen vähän henkeä ja sitten osassa kaksi katsellaan maisemia ja fiilistellään lennon ainutlaatuisella tunnelmalla.
Vautsi, kuulostaa jännältä! Jännityksellä odotan osaa 2 :)
VastaaPoistaKiitos Piiku 😊
PoistaTuttuja maisemia tulossa.
Korkeanpaikan kammoiselle mahdoton tehtävä .... tai sitten omien pelkojen voittaminen ! Upeeta Arja ja mahtavia kuvia!
VastaaPoistaKiitos tunnelmasta��
Kiitos Mailis :)
PoistaKuulemma korkeanpaikankammoiset voivat myös lentää pallolla.
Enpä taitaisi uskaltaa. Mielenkiintoista on lukea kokemuksiasi lennosta, joten seuraavaa osaa odotellen.
VastaaPoistaKiitos Armiida :)
PoistaMinusta lento vaatii enemmän uusien asioiden kokemisen halua kuin rohkeutta.
Huh! Oli varmaan huikee kokemus. Itse en uskaltais :)
VastaaPoistaKiitos Ellu :) Huikeeta oli ja tottakai uskaltaisit!
PoistaJännää!! :D
VastaaPoistaKiitos Saila :) Ja mielenkiintoista!
Poista